Éghajlat védelem

Az éghajlatváltozással kapcsolatban a repülőterekre is egyre nagyobb nemzetközi figyelem összpontosul. Az ENSZ Éghajlat-változási Kormányközi Testülete 1999-ben publikálta azt a megállapítást, hogy a közlekedési eredetű üvegházhatású gázkibocsátás 12%-ért a légiközlekedés a felelős. A repülőterek ennek a kibocsátásnak mindössze 2%-ért felelnek.




A Budapest Airport Zrt. azon túl, hogy eleget tesz az üvegházhatású gázok kibocsátásával és nyomon követésével kapcsolatos jogszabályi kötelezettségeinek, más ide kapcsolódó önkéntes programban is részt vesz.

A repülőteret üzemeltető cég 2007-ben indított energiaracionalizálási programjának részeként többek között felújította a futópályák fénytechnikai rendszerét, a reptér egyedi céljaira fejlesztett napkollektor rendszert telepített az 1-es terminál tetejére, amely akár a teljes terminál használati-meleg víz ellátását fedezni tudja, valamint a használaton kívüli épületek leválasztásával jelentősen csökkentette földgázfelhasználását is.

A legutóbbi környezetvédelmi célú kutatás-fejlesztési program során további lépést tett a cég a megújuló energiaforrások alkalmazása érdekében speciális szélturbinák telepítésével. Jelenleg négy különböző típusú és formájú szélturbinát tesztel a Budapest Airport, amelyeket az „A” porta mellett álló, használaton kívüli radartorony négy sarkába szereltetett.

A jövőben minden új épület építésekor, illetve a meglévő épületek felújításakor fontos szempont, hogy minősített környezettudatos épületek készüljenek el. 2011 óta csatlakozunk egyedülálló és látványos akcióval a Föld Órája elnevezésű világméretű környezetvédelmi akcióhoz. Ilyenkor este 8 óra 30 perckor egy teljes órára lezárjuk az egyik futópályáját és leoltjuk a pályafényeket annak érdekében, hogy felhívjuk a figyelmet az éghajlatváltozás fontosságára.

Az intézkedések jótékony hatása már most is kimutatható, de várható, hogy a most megkezdett folyamat eredményeként tovább csökken a repülőtér ún. karbonlábnyoma, ami az éghajlatváltozást előidéző környezetterhelés elismert mutatószáma.

Kibocsátás-kereskedelem

Az EU 2003/87/EK irányelve és a vonatkozó magyar törvényi előírások szerint 2005-től vezették be a közösségi emisszió-kereskedelmi rendszert melynek a BUD kezdettől fogva tagja. A repülőtér létesítményeinek hő és melegvíz ellátását egy központi hőellátó rendszer biztosítja. A központi kazánházban hőtermelésre felhasznált elsődleges tüzelő anyag földgáz, másodlagos tüzelő anyag tüzelőolaj.

A létesítmény beépített hőteljesítményének mértékéből adódóan a Budapest Airport üvegházhatású-gázkibocsátási engedéllyel rendelkezik, amelynek éves CO2-egyenértékét a kereskedési időszakokra a Nemzeti Kiosztási Terv írja elő.

Társaságunk az I. Nemzeti Kiosztási Terv alapján (2005-2007) 19 520 tonna szén-dioxid/év kibocsátási kvótát kapott, a jelenlegi második periódusban, a 2008-2012 kereskedési időszakban engedélyünk 19 799 t CO2/év.

Karbon Akkreditáció

A Budapest Airport 2010-ben kezdeményezte a törvényileg előírt szabványhoz képest üvegházhatású-gázkibocsátásának összetettebb, részletesebb felmérését. Ennek eredményeként 2010. év végén szereztük meg a nemzetközi karbon akkreditációt a világ repülőtereinek európai szakmai szervezetétől, az ACI Europe-tól (Airports Council International Europe) mely igazolja, hogy a Budapest Airport részletesen felmérte üvegházhatású-gázkibocsátását és elkötelezte magát a csökkentés mellett. Az úgynevezett Airport Carbon Accreditation egy kizárólag repülőterekre kidolgozott nemzetközi minősítési rendszer, melyet a szektor üvegházhatású-gázkibocsátásának csökkentése érdekében hoztak létre, célja, hogy a repülőterek ismerjék fel saját felelősségüket és fogjanak össze a klímaváltozás elleni globális küzdelemben.

A teljes reptéri szén-dioxid akkreditációs folyamat négy fázisból áll, ezek közül az első lépcsőfokot teljesítette a budapesti repülőtér. Az akkreditáció folyamán a repülőtér tételesen felmérte a 2009. évi kibocsátását, illetve olyan irányelvet fogadott el, amelyben elkötelezte magát a kibocsátás fokozatos csökkentése mellett. A folyamat során a Budapest Airport szakemberei nemzetközi szakértők bevonásával kiszámolták a repülőtér üzemeltetéséből adódó szén-dioxid kibocsátást, majd az így kapott adatokat egy erre kijelölt független szervezettel hitelesíttették.



Az akkreditációs folyamat következő fázisában 2014. októberében elértük, hogy a második hitelesítés során konkrét, kimutatható csökkenést regisztrálhasson a Budapest Airport.



A későbbiek során, a harmadik és negyedik szakaszban az energiafelhasználás optimalizálására kell törekedni, majd végül azt kell elérni, hogy a szén-dioxid kibocsátás szempontjából gyakorlatilag semlegessé váljon a repülőtér.


A Budapest Airport Energiagazdálkodási és karbon-kibocsátás csökkentési politikája


Kapcsolódó cikkek

15%-os szén-dioxid kibocsátás-csökkentését ünnepli a Budapest Airport a Föld Órájában (2014-03-28)

Ismét félpályás üzem a Föld Órájában (2013-03-22)

Budapest Airport: 10 %-os csökkentés - teljesítve! (2013-02-25)

Hadüzenet a szén-dioxidnak (2012-06-11)

Budapest Airport: ismét félpályás üzem a Föld Órájában (2012-04-02)

Budapest Airport: a klímabarát vállalat (2011-12-03)

Félpályás üzem a Föld Órájában (2011-03-25)

Ferihegy az európai emissziós elitklubban (2011-03-04)

Napfényből meleg vizet Ferihegyen (2009-11-16)

Felújítja Ferihegy futópálya-fényeit a Budapest Airport (2009-03-06)